Tillbaka till Musik

MIN MUSIKALISKA BAKGRUND

Tillbaka till Musik


Jag har spelat gitarr de senaste tjugofem åren. Från tidigt åttiotal har jag spelat in min egen musik på en Tascam PortaStudio244.

En tid under första hälften av nittiotalet använde jag en Yamaha QY10 i mitt musikskapande. QY10 är en fantastisk kombination av pianoklaviatur, ljudmodul och sequenser. Liten som ett videoband!

De senaste åren har jag gjort musik med hjälp av en dator. De möjligheter datorbaserade sequenserprogram ger, är enastående. Att editera olika instrument och delar av helheten, i ett musikstycke, är intressant. Man kan på ett enkelt sätt välja hur stor del av helheten man vill se, på datorskärmen.

Här följer en berättelse om min musikaliska bakgrund. Jag börjar i mitten av sjuttiotalet och vandrar fram till nittiotalets senare hälft.

Gitarrintro

Det började i nionde klass i grundskolan. Efter musiklektionerna satt jag och Roffe kvar i musiksalen och spelade gitarr.
Snart startade vi ett band (Quehanna) tillsammans med Jussi och Åke. Åke spelade trummor, jag bas. Roffe och Jussi spelade gitarr.

Senare hälften av sjutiotalet satt Roger och jag med gitarrerna och jammade. Roger har gjort många bra låtar, bland annat fina ballader. Han försökte lära mig många riff på gitarren. Jag fick kämpa mycket för att klara av att kompa honom då han drog loss sina solon.

Då jag i slutet av sjuttiotalet träffade Håkan började vi spela gitarr tillsammans. Vi satt och improviserade med gitarr och sång. Håkan är en mästare på att improvisera fram texter, i stundens ögonblick. Så här kunde det låta en sen kväll: OldMix.mp3 (912kB).

Vid andra tillfällen gjorde vi "avancerade" inspelningar, med två kassettbandspelare:

Ljudkvaliten var naturligtvis inte den bästa, men vi njöt av resultatet.

Något år senare kom Gerard in i bilden. Han tillförde mycket nytt, till vårt musikskapande. En kort tid därefter dök "Blues-Slim" upp från ingenstans... En härlig person och bra låtskrivare.

4-kanalsbandspelare

Min Tascam PortaStudio244 köpte jag 1983. Nu började en ny epok i musiklivet. Möjligheten att göra inspelningar med trummor, bas, gitarrer, synt munspel och sång, öppnade nya svindlande perspektiv. Min första synt var en begagnad leksakssynt för 300 kronor. Dessutom köpte jag en ny Boss Dr Rytm trummaskin. En kort tid därpå inhandlade jag en begagnad elbas.

Nu började en era, under vilken många låtar skapades. Då jag tröttnat på det enkla syntljudet från leksakssynten, köpte jag en "riktig" synt, en Roland Juno1. Den står sig än idag och anses av somliga vara en riktig "kult-synt" med sina härliga feta analoga syntljud. Även stråkarna har sköna ljud. Snart bytte jag dessutom ut min Boss Dr Rytm mot en Roland TR505 trummaskin. Med denna utrustning skapades mycket musik under andra hälften av åttiotalet.

Min första sequenser

Under första hälften av nittiotalet stod musikutrustningen och samlade damm på en hylla. 1993 fick jag reda på att det fanns en musikmaskin från Yamaha som heter QY10. Den är en kombination av keyboard, ljudmodul och sequenser. Till formatet inte större än ett videoband!
Jag köpte en QY10 och jag blev helt såld! Vilka möjligheter! Den drivs med batterieliminator eller sex R6-batterier. Varje vardag, morgon som eftermiddag, satt jag med hörlurar på bussen, isolerad från omvärlden och skapade orkestrala storverk. Portabiliteten, att kunna ta med sig "studion" ut i naturen och skapa, är härlig!

Vad skulle du vilja ta med dig till en öde ö, om du bara fick ta med dig en sak?
Yamaha QY10 såklart!

Med QY10 kan man editera varje spår och varje instrument för sig. På varje spår som finns (åtta totalt) kan man dessutom, om man vill, byta instrumentljud (insert Program Change).

Min första dator med sequenserprogram

En vacker dag 1995, fick jag kontakt med Svante. Han hade en musikdator, som han tänkte sälja för drygt 1000 kronor. Han upplyste mig om att editeringsmöjligheterna i datorns sequenserprogram, är många fler än i QY10. Att datorn hette Atari 1040 STFM gjorde mig först tveksam.
Det är väl ingen riktig dator...
Han visade mig hur enkelt man kan skapa musik, med hjälp av Cubase sequenserprogram version 1.0. Det räckte för mig! Jag var helt såld igen!

Här började min första period av musikskapande med ett datorbaserat sequenserprogram. ATARI 1040 STFM levde upp till förväntningarna och mer därtill. Jag insåg att de "fantastiska" möjligheter Yamaha QY10 hade, var ganska primitiva vid en jämförelse med denna kombination, dator och sequenserprogram.

Min första PC med sequenserprogram

1997 kom jag över min första PC. En 486:a med 66 MHz klockfrekvens. Vilket krutpaket! Åtminstonde i jämförelse med Atari. Att dagens datorer har mycket mer prestanda, bryr jag mig inte om...

Ljudkort Gravis UltraSound MAX

En vacker dag (har vi hört den förr...) fick jag kontakt med Daniel. Han hade ett fantastiskt ljudkort att sälja. Det heter GUS MAX (Gravis UltraSound MAX) och använder sig av Wavetable-syntes, istället för FM-syntes. Det innebär kortfattat, dels att instrumentljuden låter bättre, dels att man kan spela in egna ljud som går att använda i den musik man skapar. Det ljudkortet måste jag ha!

Eftersom detta var första gången jag installerar ett ljudkort på en dator, undrade jag försynt om det var svårt. Jag fick veta att det inte skulle vara några problem.
Alla som någon gång installerat ett GUS MAX-ljudkort på en dator (eller snarare försökt att installera) vet att det inte nödvändigtvis är helt problemfritt. Jag visste ingenting!

Efter sju resor och åtta bedrövelser satt ljudkortet i datorn och sequenserprogrammet rockade som det skulle.

Det tog mig ungefär ett halvår att få ljudkortet att fungera som det är tänkt!

Då hade jag dessutom fått byta ut datorn mot en annan, på grund av "vissa" :-) kompatibilitetsproblem.

Den dator jag därefter använder, består av ett P90-moderkort, tillsammans med en 500 MB hårddisk och 32 MB RAM. P90:an har 1998 fått ett SCSI-controllerkort och en SCSI-hårddisk på två Gigabyte samt totalt 80 MB RAM-minne

Min andra PC med sequenserprogram

En dag, vintern -98 kom mannen med det fantastiska ljudkortet med ett erbjudande. Han hade ett moderkort AMD 333 MHz som låg och väntade på att komma till användning. Jag blev erbjuden detta, tillsammans med 128 MB RAM-minne och ett GRAVIS PnP-ljudkort för en ringa penning. Man kan lite skämtsamt säga att jag har fått en sponsor. En ny Miditowerlåda köpte jag för under femhundra kronor.

Ljudkort Gravis UltraSound PnP

Även detta ljudkort använder sig av Wavetable-syntes, istället för FM-syntes. Ljudkortet gick snabbt att installera och efter några dagar fungerar allt som det ska.

Nåja, allt fungerar inte som det ska, alltid, men problem och lösning på problem som tillkommit kan du läsa om under rubriken CUBASE SYNKRONISERINGSPROBLEM på en annan plats på dessa sidor...

Datorutrustning vintern -99

Det är fortfarande kul med leksaker, för den som har barnasinnet i behåll.

Home